جراحی ثانویه بینی

به طور معمول با هدف اصلاح عوارض ناشی از جراحی اولیه بینی و اصلاح و رفع نتیجه های نامطلوب از جراحی بینی در گذشته ، جراحی ثانویه بینی ، انجام می شود . جراحی ترمیمی بینی برای جراح بینی دشوار تر بوده و عموماً برای فرد متقاضی راحت تر خواهد بود . دشواری این جراحی ، برای جراح به علت بافت اسکار قبلی است که وارد شدن به ناحیه مورد جراحی را سخت خواهد کرد. به همین دلیل لازم است برای انجام عمل ترمیمی بینی به بهترین جراح بینی مراجعه نمایید. دکتر مهدی امین خاکی ، بهترین فوق تخصص جراحی پلاستیک و زیبایی در تهران ، یکی از بهترین جراحان بینی در این زمینه می باشد.

 

جراحی ثانویه بینی - دکتر امین خاکی

روش های جراحی ثانویه بینی

جراحی های مجدد بینی را می توان به دو روش باز و بسته انجام داد ، این روش ها به میزان دفرمیتی و عملی که لازم است تا روی بینی صورت بگیرد ، بستگی دارد و توسط جراح بینی انتخاب می گردد. برای این که اقدام به عمل ترمیمی بینی کنیم ، باید چه مدت از انجام اولین عمل زمان بگذرد ؟

یکی از پرسش هایی که برای افرادی که می خواهند برای جراحی ثانویه بینی اقدام نمایند ، پیش خواهد آمد این است که آیا می توان عمل مجدد یا روتوش انجام داد ؟ در جواب این پرسش باید گفت که تقریباً در حدود 10 درصد از افرادی که جراحی بینی انجام می دهند ، امکان دارد نیاز به جراحی مجدد یا روتوش پیدا کنند. به طور معمول زمان مناسب برای انجام جراحی ترمیمی بینی ، یک سال بعد از جراحی بینی اولیه می باشد. زیرا بعد از عمل بینی لازم است تا فرآیند ترمیم بینی انجام شده و نتیجه حاصل از جراحی پلاستیک بینی قبلی کاملاً مشخص است. ضمن این که در جراحی مجدد بینی به بافت های بینی آسیبی وارد نشود.

مشکلات معمولی که لازم است تا جراحی مجدد بینی انجام بشود عبارتند از :

Broad , bulbous , round Tip ( نوک بینی خیلی پهن و گرد ) اگر که فرد بیمار جنس پوستش مناسب باشد ، این مشکل به طور معمول حل شدنی است .

 Collapsed middle third :این عارضه که به invertd deformity نیز شناخته می شود ، به نازک شدن بخش میانی بینی مربوط است .

جراحی ثانویه بینی - دکتر مهدی امین خاکی

این مشکل را با گرافت های غضروفی می توان حل نمود . البته مشکلاتی که در جراحی ثانویه بینی ، با آن رو به رو خواهیم بود ، خیلی متنوع و از حوصله این مقاله خارج می باشد ، ولی از مشکلات که بیمار و جراح بینی با آن رو به بر هستند و لازم است به آن توجه کنیم ، ( post rhinoplasty fibrotic syndrome ) سندروم فیبروز ساز پس از جراحی زیبایی بینی می باشد. در این شرایط بیمار علی رقم این که هیچ گونه مشکل آناتومیکالی در اصلاح جراحی اولیه بینی ندارد ، ولی بینی به صورت یکنواختی ضخیم می گردد و در حقیقت بافت بینی در جواب به جراحی بینی ، فیبروز می سازد. باید توجه داشت که این عارضه با جراحی ثانویه بینی بهتر نمی شود و بهبود نمیابد و انجام جراحی ثانویه در این موارد لازم نیست.

جراحی ثانویه بینی تا چه اندازه میسر واقع می گردد ؟

در عمل ثانویه بینی ، لازم است تا جراح بینی تجربه و تخصص بیشتری داشته باشد. یکی دیگر از عواملی که در میزان تاثیر جراحی ثانویه بینی نقش دارد ، نوع و جنس پوست بینی و همچنین ایراد به وجود آمده در بینی می باشد.

جراحی ثانویه بینی - دکتر امین خاکی

در رابطه با نوع پوست بینی لازم است بگوییم ، افرادی که میزان ضخامت پوست بینی آن ها معمولی باشد یعنی پوست بینی خیلی نازک یا ضخیم نباشد ، بهترین کاندیدای عمل ترمیمی بینی محسوب می شوند. همچنین سخت ترین نوع جراحی بینی مربوط به کسانی است که پوست بینی شان در قسمت پره ها و حفره های بینی از یک حد بیشتر برش داده شده باشد. از آن گذشته ، شکیبا بودن و صبوری فرد متقاضی جراحی بینی ترمیمی ، در سپری شدن مدت لازم برای ترمیم از عوامل بسیار مهم در جراحی ترمیمی بینی به شمار می آید.

انتخاب یک جراح بینی خوب برای جراحی بینی ثانویه

همانطور که گفتیم جراحی ثانویه بینی به مراتب سخت تر از جراحی بینی اولیه بوده و انجام آن نیازمند داشتن مهارت و تخصص بسیار می باشد. افراد باید با در نظر گرفتن ویژگی های یک جراح بینی خوب اقدام به انتخاب بهترین جراح ترمیمی بینی در منطقه خود نمایند.

جراحی ثانویه بینی - دکتر امین خاکی

ویژگی های بهترین جراح بینی ترمیمی در تهران 

  • در زمینه جراحی بینی ثانویه تجربه زیادی داشته و سوابق موفقیت آمیزی دارد.
  • دارای وجدان کاری بالایی است.
  • حفظ سلامت عملکرد تنفسی بیمار برای او اولویت دارد.
  • عکسبرداری ها و آزمایشاتی که لازم است تا بیمار انجام دهد را برای او تجویز می کند.
  • با اصول ریاضی و زیبایی شناسی آشنا می باشد.
  • قدرت تصور خوبی دارد.

مراقبت های بعد از جراحی ثانویه بینی

  1. به دلیل تغییراتی که در حین جراحی بینی در ساختار بینی صورت می گیرد، مقداری ورم و کبودی در بینی ایجاد می شود که کاملاً طبیعی بوده و رفع خواهد شد.
  2.  بعد از عمل ترمیمی بینی ، در زیر سر خود به هنگام خواب و استراحت دو یا سه بالشت بگذارید.
  3. غذاهای آبکی و نرم میل نمایید.
  4. سر خود را به سمت پایین خم نکرده و از انجام ورزش و فعالیت های سنگین خودداری کنید.
  5. از کمپرس آب سرد در 3 روز اول استفاده کنید.

مواردی که به جراحی ثانویه بینی نیاز دارند ؟

مسدود شدن راه هوایی و تنفسی بینی ، افتادگی نوک بینی و غضروف های بینی ، نامتقارن بودن سوراخ های بینی ، کوتاه کردن بیش از حد ارتفاع بینی ، باریک شدن بیش از حد بینی ، عدم تغییرات بینی ، ایجاد اسکار و فرورفتگی بینی از مشکلات رایجی است که افراد برای برطرف کردن آن نیاز به انجام عمل ترمیمی بینی پیدا می کنند.

پیوند غضروف در عمل بینی ثانویه

اغلب در عمل های ترمیمی برای اصلاح و برطرف کردن نواقص بینی به پیوند غضروف نیاز است. معمولا در جراحی اولیه بینی بخش وسیعی از غضروف های بینی برداشته می شود. کمبود غضروف در تیغه بینی موجب می شود تا جراح برای تامین این غضروف از منابعی مثل غضروف گوش و یا دنده خود بیمار استفاده نماید. انجام جراحی ترمیمی بینی به مهارت و دقت بالایی نیاز دارد و به همین علت توصیه می شود حتما این جراحی را نزد پزشک متبحر و با تجربه انجام دهید.

چه زمان باید برای انجام جراحی ثانویه بینی اقدام کرد ؟

توصیه می شود حداقل به مدت 1 سال بعد از عمل بینی اولیه خود صبر نمایید و در صورتی که مشکلات ایجاد شده به تورم بینی ارتباطی نداشت و بعد ا یک سال بهبود پیدا نکرد ، برای انجام عمل ثانویه بینی اقدام کنید.

انتظارات بیماران و واقعیات عمل بینی ترمیمی

برای اینکه از نتیجه جراحی ثانویه بینی رضایت داشته باشید ، لازم است انتظارات معقول و واقع بینانه داشته باشید. برای مثال افرادی که بینی آن ها در جراحی اولیه بسیار سربالا و کوچک شده است ، در صورتی که جراح مهارت و توانایی بالایی هم داشته باشد قادر به برطرف کردن تمامی مشکلات بینی نیست و این مسئله ارتباطی به تخصص و تجربه جراح ندارد. بنابراین پیش از هر تصمیمی لازم است در رابطه با این موضوع اطلاعات کافی به دست آورید و سپس با دید روشن و آگاهانه اقدام به انجام عمل ترمیمی بینی کنید.

Rate this post

نظرات بسته شده است.

Call Now Button