تغذیه بعد از ابدومینو‍پلاستی

جراحی زیبایی شکم یا ابدومینوپلاستی برای افراد چاقی که نتوانسته اند با رژیم های لاغری و ورزش ، به اندام ایده آل خود برسند ، مناسب است. همچنین در ادامه برای تثبیت کاهش سایز به دست آمده از این پروسه لاغری ، رعایت نکات تغذیه بعد از ابدومینو‍پلاستی اهمیت دارد. بدین ترتیب در ادامه مهم ترین نکات رژیم غذایی بعد از جراحی زیبایی شکم را بیان می کنیم. اگر شما یا عزیزانتان این فرآیند زیبایی را انجام داده اید یا قصد انجام آن را دارید ، از شما برای خواندن ادامه این مطلب دعوت می کنیم.

تغذیه بعد از ابدومینو‍پلاستی

رژیم غذایی خوب به قدرت بدن کمک می کند ، همچنین در ترمیم و بازسازی سریع تر بافت های بدن نیز نقش مهمی دارد.

عادت های غذایی درست و مناسب از ابتلا افراد به بیماری های عفونی پس از انجام جراحی لاغری ، جلوگیری می کند و اگر دچار این نوع بیماری شود ، رژیم غذایی سالم باعث بهبود سریع تر بیمار می شود. برا اطلاعات بیشتر به ادامه مطلب توجه کنید.

تغذیه بعد از ابدومینوپلاستی و غذاهای مجاز

اساس رژیم غذایی مناسب بعد از پیکر تراشی ، روی مصرف پروتئین های کم چربی و حتی بدون چربی است. بدین ترتیب در ادامه ، مناسب با این اساس رژیم های غذایی مناسبی را معرفی می کنیم.

نوشیدن آب

نوشیدن آب به مقدار کافی به ترمیم بدن و بهبود شرایط فیزیکی شما کمک شایانی می کند. به هیچ عنوان اجازه ندهید بدنتان با مشکل کم آبی مواجه شود. بهتر آن است که صبح ناشتا ، نیم ساعت قبل و دو ساعت بعد از وعده اصلی آب بنوشید.

مصرف غذاهایی با فیبر بالا

استفاده از فیبر در تغذیه بعد از ابدومینوپلاستی ، حائز اهمیت است. غذاهای حاوی فیبر بالا از یبوست جلوگیری می کنند و برای سیستم گوارش بسیار مفید هستند. غذاهایی نظیر ای موارد ، فیبر بالایی دارند:

  • برنج قهوه ای
  • نان کامل و سبوس دار
  • ذرت
  • ماکارانی حاوی سبوس
  • گندم

کربوهیدارت ها

کربوهیدرات ها در ایجاد قدرت زیاد بدن ، نقش مهمی ایفا می کنند. بدین ترتیب مصرف غلاتی مانند بلغور ، جو دو سر ، برنج قهوه ای و مواردی نظیر آن ها را فراموش نکنید.

ویتامین ها

مصرف ویتامین هایی نظیر C و A سبب افزایش تولید کلاژن می شوند و بدین ترتیب پوست و حتی استخوان را بازسازی می کنند.

ویتامین C با دوز 1000 بهتر است دو بار در روز مصرف شود. این ویتامین را به وقت صبح و بعد از ظهر ، هنگام غذا میل کنید.  دقت داشته باشید که جذب ویتامین C در شب کاهش پیدا می کند ؛ بنابراین این ویتامین را شب ها مصرف نکنید.

ویتامین A در لبنیات ، روغن کبد ماهی ، تخم مرغ و بسیاری دیگر از مواد غذایی وجود دارد. همچنین در صورت نیاز می توانید از مکمل های حاوی این ویتامین استفده کنید. بدین ترتیب در تغذیه بعد از ابدومینوپلاستی ویتامین های مذکور را جای دهید.

پروتئین ها

پروتئین ها در ساخت مجدد سلول ها و ساختار آن ها بسیار تاثیر گذار هستند. بهتر است مواد غذایی پروتئینی حاوی گوشت بدون چربی (گوشت گوسفند) ، ماهی ، لوبیا ، آجیل ، ماست ، شیر و مواردی نظیر آن ها استفاده کنید.

احتیاط در مصرف داروها

داروهایی نظیر آسپرین ، ایبوپروفن ، ناپروکسن ، استیل سالیسیلیک اسید و تمام داروهایی که ضد التهاب غیر استروئیدی هستند و سبب رقیق شدن خون می شوند ، ممنوع است. این دارو ها با افزایش خون ریزی ، سبب کند شدن فرآیند ترمیم زخم می شوند. بدین ترتیب هنگام رعایت تغذیه بعد از ابدومینوپلاستی ممنوعیت این داروها را فراموش نکنید.

ویتامین ها و مکمل هایی که پزشک برای شما تجویز کرده است را مطابق با دز مصرفی تجویز شده ، مصرف کنید. همچنین به هیچ عنوان دز آن ها را با اختیار خود زیاد یا کم نکنید.

مراقبت های بعد از ابدومینوپلاستی

  • درد تا ۳ روز بعد از جراحی شکم طبیعی است و برای کاهش درد در هنگام استراحت سر باید بالاتر از حد معمول باشد.
  • استراحت مطلق ممنوع بوده و بیمار باید ورزش های سبک و فعالیت های روزمره را انجام دهد.
  • از انجام فعالیت های سنگین و ورزش های شدید خودداری کنید.
  • برای تثبیت وزن و فرم بدن بعد از جراحی شکم تغذیه بسیار مهم است و اگر رژیم غذایی سالم رعایت نشود امکان بازگشت شکم وجود دارد ، بنابراین موارد زیر در روز های اول حتما باید رعایت شود :
  • جهت رعایت تغذیه بعد از ابدومینوپلاستی ، تا ۱۵ روز بعد از آبدومینوپلاستی ، مصرف نمک به حداقل مقدار برسد.
  • آناناس تازه حاوی ماده بروملین و ویتامین ث است که برای رفع ورم و کبودی توصیه می شود ، بهتر است به صورت تازه مصرف شود و از کمپوت آناناس استفاده نشود.
  • مصرف میوه جات تازه به مقدار زیاد توصیه می شود و در روند بهبودی تاثیرگذار است.
  • مصرف سبزیجات به صورت پخته بهتر است .
  • از نان و غلات بدون سبوس نیز می توان استفاده کرد.

برای مشاهده جراحی های شکم انجام شده توسط دکتر امین خاکی فوق تخصص جراحی پلاستیک و زیبایی به صفحه رسمی اینستاگرام و گالری تصاویر در سایت ایشان مراجعه فرمایید.

تغذیه بعد از ابدومینو‍پلاستی

فعالیت بعد از ابدومینوپلاستی

بهتر است در کنار نکات مراقبتی تغذیه بعد از ابدومینوپلاستی نکات مهم فعالیت بدنی را نیز ذکر کنیم. بسیاری از متقاضیان به دلیل تهاجمی بودن جراحی شکم بر این باورند که پس از انجام این پروسه لاغری ، باید استراحت مطلق داشته باشد. همچنین تا مدت ها هیچ گونه فعالیتی انجام ندهد. اما همانطور که گفته شد، استراحت مطلق در طی دوران نقاهت ممنوع است.

هرچند عدم استراحت مطلق به معنی انجام فعالیت های قبل از جراحی زیبایی شکم نیست ؛ اما استراحت مطلق نیز توصیه نمی شود. در واقع انجام فعالیت های بدنی به شرح زیر است:

  • پیاده روی آهسته جزو مواردی است که باید از همان روز اول پس از جراحی شکم آغاز شود ولی دقت داشته باشید که هنگام راه رفتن خیلی کمر را صاف نگه ندارید و بهتر است کمی حالت خمیده داشته باشید.
  • حداقل تا دوماه در انجام فعالیت های ورزشی و جا به جایی وسایل سنگین محدودیت دارید و برای شروفع فعالیت های ورزشی بهتر است با جراح پلاستیک و زیبایی صحبت کنید.
  • 2 تا 3 هفته از رانندگی کردن دوری کنید.
  • بعد از گذشت 10 تا 15 روز میتوانید فعالیت های روزمره و سبک خود را انجام دهید.

به طور معمول جراحی شکم جزو جراحی هایی نیست که فعالیت های فرد را برای مدت زمان بسیار طولانی محدود کند. هرچند که شرایط بهبود بخیه ها و شرایط جسمی بیمار نیز بسیار مهم است و برخی از افراد  با توجه به شرایطشان نیاز به مراقبت بیشتر و برخی از افراد نیاز به دوره بهبود کوتاه تری دارند.

5/5 - (1 امتیاز)

نظرات بسته شده است.

Call Now Button